Biznes Beauty
W trakcie mojej blisko 20-letniej pracy Trenera Biznesu m.in. dla branży beauty znalazłam proste, a jednocześnie skuteczne narzędzie wspierające rozwój biznesu. Zakłada ono, że za nasze zachowania, reakcje, decyzje odpowiadają 3 obszary mózgu.
W Structogramie, bo tak nazywa się to narzędzie, każdemu z tych obszarów przypisano odpowiedni kolor: zielony, czerwony i niebieski. Kluczowe cechy, reakcje i zachowania w głównej mierze wynikają z tego, który z tych kolorów jest u danej osoby dominujący. Narzędzie oparte jest na ponad 40-letnich badaniach genetycznych i z sukcesem wykorzystują je znane międzynarodowe marki. Poznanie biostruktury mózgu z wykorzystaniem prostych zestawów pytań i obserwacji, prowadzi do lepszego poznania siebie i drugiego człowieka.
Odpowiednia komunikacja w salonie, usługi i oferowane produkty, wygląd gabinetów, pracownicy tworzący zgrany zespół, to wszystko
wpływa na obroty Twojej firmy.
Tym, co może usprawnić każdy z tych obszarów jest poznanie struktur biologicznych mózgu czyli ich kolorów.
Poznaj jednak w pierwsze kolejności siebie żeby wiedzieć jak reagujesz, w jaki sposób podejmujesz decyzje, jak się komunikujesz i jak wyglądają Twoje relacje z innymi. Następnie…
ROZPOZNAWAJ KOLORY KLIENTÓW i obsługuj ich zgodnie z ich strukturą mózgu.
Oto kilka praktycznych wskazówek.
Klientce w kolorze zielonym:
– pozwól
opowiadać ale też dziel się z nią doświadczeniami nie tylko w zakresie oferowanych
usług, np. jak mama mamie polecić dobre zajęcia pozaszkolne lub alergologa dla
dziecka;
– oferując
usługi opowiadaj o przykładach innych osób (bez wskazywania na konkretnych
klientów!), którym one pomogły, o tym jak często produkt jest wybierany przez
inne panie i jakie daje efekty;
– opracuj
plan zabiegów z jej zaangażowaniem, zaproponuj bonusy za skuteczne polecenie
oferty koleżankom.
Osoby „zielone” lubią podejmować decyzje w oparciu o doświadczenia, opinie i w
środowisku dla nich przyjaznym.
Klientce w kolorze czerwonym:
– poświęć
szczególnie swoją uwagę, pozwól mówić, słuchaj z
uznaniem jednak szanuj jej czas bo zazwyczaj jest w biegu;
– proponuj
usługi szyte na miarę, nie kieruj się subiektywną
oceną grubości portfela ponieważ osoba ta jest w stanie wydać więcej pieniędzy
jeśli poczuje że masz dla niej coś wyjątkowego;
– opracuj
plan zabiegów oferując przy tym np. platynową
kartę klienta, uwzględniającą atrakcyjne upusty, dodatkowe zabiegi.
Osoba „czerwona” podejmie decyzję szybko nawet jeśli dotyczy to produktu premium, pod warunkiem,
że jest wyjątkowy, tak jak ona.
Klientce w kolorze niebieskim:
– zaproponuj
muzykę relaksacyjną zamiast zarzucać ją opowieściami czy zadawać pytania
podtrzymujące rozmowę;
– zaoferuj
produkty, które rzeczywiście są jej niezbędne i masz pewność, że oferta cenowa
jest atrakcyjna, bądź dobrze przygotowana ze znajomości usług i produktów;
– opracuj
plan zabiegów jednak miej na uwadze, że może potrzebować czasu na podjęcie
decyzji, podaj konkretne argumenty.
Osoba „niebieska”, po przemyśleniu za i przeciw wróci do Ciebie jeśli przedstawisz jej w sposób zwięzły korzyści i będzie mieć pewność, że u Ciebie nie przepłaci.
Swój kolor mają również gabinety,
– złoto + czerń/ fiolet + ciepłe światło tworząc efekt luksusu przyciągną klientów „czerwonych”.
– porządek/minimalizm + biel są
atrakcyjne dla klientów „niebieskich”,
– przytulny salon z licznymi
dekoracjami/kwiatami jest idealny dla klienta „zielonego”.
Po rozpoznaniu koloru klientów, którzy dominują w Twoim salonie bądź są najbardziej pożądaną grupą docelową, łatwiej będzie Ci zadbać o spójność obsługi, oferty, wyglądu salonu, a nawet języka komunikacji czy reklamy. Tak! Język również ma swoje zabarwienie.
ROZPOZNAWAJ KOLORY PRACOWNIKÓW, buduj zespoły i wspieraj ich rozwój zgodnie z ich naturalnym potencjałem. Pamiętaj, że:
– „zieloni” są
doskonałymi doradcami klienta, pracownikami recepcji, zjednują sobie innych
pracowników dobrą atmosferą wokół siebie, nie lubią schematów, tabelek,
kierują się intuicją ale mogą mieć skłonność do spóźniania się;
– „czerwoni” swoją
energią porywają zespół do działania, mają cechy dobrych liderów, szybko
reagują i podejmują decyzje, dobrze improwizują, lubią pochwały ale też chcą
dominować, potrzebują wyzwań, dynamiki i różnorodności działania;
– „niebiescy” to
dobrzy analitycy dający gwarancję dokładnie wykonanego zadania, potrafią
logicznie argumentować, sprawdzają się na stanowiskach związanych z
rozliczeniami, prowadzeniem dokumentacji, niechętni do podejmowania ryzyka,
wystąpień publicznych.
Zapraszam Cię do udziału w praktycznych szkoleniach Structogramu. Pomogę Ci zgłębić kolorowy świat mózgu, co otworzy
ocean możliwości rozwoju Twojego beauty biznesu!